
VERDENS VOLUME
HAZY PALE ALE
Halløjsenbajer. Jeg har brygget en øl. Ja ikke mutters alene men i samarbejde med de gode folk fra Amager Bryghus, som rent ud sagt klarede det meste af processen. Der er tale om en såkaldt Hazy Pale Ale og du sidder muligvis med den foran dig mens du læser dette. Man kunne sige alt muligt klog om sådan en øl - hvor fantastisk den er - hvad den indeholder af utrolige ingredienser fra alle verdens kontinenter fra nord, øst, syd og vest - hvor den stiller sig i forhold til andre øl og hvilket måltid den måske kunne komplimentere.
Men … man kunne også bare stille og roligt sige, at VERDENS VOLUME helt simpelt og umiddelbart var et supergodt navn til en øl, ikke sandt? Og det er altså bare en øl - og det er fedt at drikke bajere.
-
Indhold: 44 CL. Alkohol 5,5% VOL. Indholdet af dåsen svarer til 1,6 genstande. Tappet 12 mdr. før bedst før.
Ingredienser: Vand, bygmalt, hvedemalt, humle, gær.
Notat fra bryggeren: Hvordan brygger man en øl, der tager udgangspunkt i titlen på Peter Sommers nye album ‘Verdens Volume’? Let var det ikke, men vi gik all in i forsøget og har brugt malt fra tre lande og humle fra tre kontinenter i skabelsen af denne Hazy Pale Ale. Det er ikke en sommerøl, da den kan – og bør – drikkes året igennem. Men det er umiskendeligt en Peter Sommer-øl, frisk, fyrig – tilsyneladende let, men alligevel med masser af substans. Og så dufter den godt...
-
Set udefra ligner Amager Bryghus måske nok en hvilken som helst anden småtrist industriel bygning, som det ligger i det vindomsuste erhvervskvarter Kirstinehøj og gnubber sig ubekvemt op ad CPH – Københavns Lufthavn – i et hengemt hjørne af Amager.
Men indenfor, inde i de 30 gæringstanke og endnu flere egetræsøltønder, her hersker magien og mystikken mens simple ingredienser under en pruttende boblen omdannes til de lifligste dråber. Lokale, hundeluftende beboere på nattevandring i kvarteret hævder ligefrem, at der stråler underlige lysskær i hypnotiske farver ud fra bryggeriet i de sene nattetimer. Vi er tilbøjelige til at tro, at de har kigget lidt for dybt i vores flasker med stærkt øl, men vi vælger at lytte og give dem ret og ro i sindet, når vi forklarer, at det skam er helt normalt.
Da de to hjemmebryggere, skolekammerater og gode venner, Morten & Jacob, efter en våd bytur i 2007 konkluderede, at Amager savnede sit eget bryghus, så havde de næppe drømt om, hvor de stod 14 år senere. De to, unge, indfødte Amarkanere havde naturligvis ingen kapital med i baglommen, så de startede for beskedne, lånte midler i et tidligere atombeskyttelsesrum i Tårnby – et stenkast fra den lokale kirke. Ambitionerne var ligeledes beskedne, målet var blot at etablere sig som Amagers foretrukne ølmærke med salg primært til lokalmarkedet. Men da en af bryggeriets første øl ved et “uheld” havnede på en amerikansk Top 50 liste over verdens bedste øl, så måtte ambitionerne finpudses og opjusteres. For pludselig var der bud efter øllet fra atomkælderen i Tårnby på det gigantiske amerikanske ølmarked.
Det lille bryghus fik nu pludselig mod på at brygge endnu mere spændende og eksperimenterende øl, som gjorde dem eftertragtede blandt ølnørder, ikke bare i Danmark, men over hele verden. I dag kan man således finde Amager-øl i godt 30 lande over hele verden.
Amager Bryghus brygger også gode mainstream øl til den traditionelle øldrikker, men det er især bryggeriets meget humlebetonede IPAer og saftige Imperial Stouts, som har givet dem et navn. I de senere år har de også høstet nogle af landets højeste vurderinger for deres øl lagret på whiskyfade. Øl som har været medvirkende til, at de gennem de seneste 12 år har været fast inventar på Top 100 listen over verdens bedste bryggerier ifølge den amerikanske ølanmelder-hjemmeside ratebeer.com.
Den dag i dag er Amager Bryghus helt og aldeles uafhængigt af andre investorer. Som ved stiftelsen i 2007, er det fortsat alene Morten og Jacob, som deler ejerskabet mellem sig.
Hvad fremtiden bringer det lille bryghus med kun 6 ansatte, tør de ikke spå om. Men fra Tårnby lover de, at fortsætte med at lancere en konstant række af spændende og innovative øl til ølelskere over den ganske jord.
Morten V. Lundsbak: CEO
Jacob Storm: Head Brewer
René Hulgreen: Assistant Brewer
Mariana Schneider: Assistant Brewer
Mads Søholt Secher: Relationship Manager
Kilo: Chief Snout Executive
Henrik Papsø: Head of Communication & International Sales
Simon Hartvig Daugaard: Creative Design Manager
Henry Taylor: Cellarman